Поради бібліотекаря
ПАМ’ЯТКА ЧИТАЧА
- Перед тим як розпочати читання , вибери книжку , в якій
розкривається зміст матеріалу, що ти вивчаєш. - Пам’ятай , що читання – одне з найважливіших занять у
самоосвіті і ставитись до нього треба серйозно. - Слід урізноманітнювати прийоми і способи читання.
- Читаючи , думай, шукай головне, основне, найістотніше.
- Не поспішай, ” не ковтай” книгу, вдумайся в логіку і зміст того ,
що ти читаєш. - Домагайся щоб кожне речення , кожне слово, термін, фраза були добре зрозумілі, не залишай не зрозумілого.
- Читай з олівцем в руках, роби потрібні помітки.
- Обов’язково проконспектуй прочитане.
- Розпочату роботу доводь до кінця.
- Не залишай книжку недочитаною – головне може бути попереду.
- Прочитавши, обдумай , чого навчила тебе книга.
- Прочитане спробуй пов’язати з життям, з практикою, досвідом.
- Не забудь пов’язати те , що читаєш з раніше вивченим і уявити
його в системі знань. - Не поспішай кликати на допомогу інших, коли щось не
зрозуміло. Намагайся розібратися самостійно. - Де потрібно – змушуй працювати і уяву.
- Читай не тільки „ зліва направо ”, а й повертайся до прочитаного :
повторення – найкращий засіб закріплення прочитаного. - Навчись критично сприймати прочитане.
ЯК ЧИТАТИ КНИЖКУ
- Пам’ятай: читання – одне з найважливіших завдань у самоосвіті,
ставитись до нього треба серйозно. - Внутрішньо налаштовуйся на читання . Не поспішай, не
„ковтай” зміст книжки, а читай уважно, вдумливо, намагайся
запам’ятати прочитане. - Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного
фіксування тексту. - Вчися читати швидко, не проговорюючи про себе, охоплюй
поглядом цілі фрази, речення. - Для свідомого сприймання прочитай передмову, перегортаючи
сторінки, обміркуй заголовки. - Коли щось незрозуміло, не поспішай гукати на допомогу
інших. Спочатку спробуй самостійно розібратися. Користуйся
словниками , довідниками. - Роби помітки , виписки , за потреби склади план (тези, конспект).
Найцікавіше запам’ятай. Порівнюй прочитане з уже відомими
фактами, знайди йому місце в системі знань. - Прочитавши книжку, обміняйся думками і враженнями про неї з
друзями , дай оцінку. Згадай основні образи, події, думки. - Порівняй власну думку про книжку з відгуками і рецензіями на
неї : один розум добре, а колективний – краще. - Зроби відповідні записи про книжку у читацькому щоденнику.
ЯК КОНСПЕКТУВАТИ КНИЖКУ, СТАТТЮ
Конспект – це стислий виклад змісту статті чи книжки.
Від тез конспект відрізняється тим, що поряд з основними
даними тексту в ньому коротко наводяться докази цих
положень і висновки.
Види конспектів:
- текстуальний: основні положення твору, докази і висновки
передаються словами автора, тобто цитатами; - вільний – це переказ основного змісту книги ( статті ) своїми
словами; - змішаний – найчастіше використовуваний вид, при якому
вільний переказ змісту поєднується із цитуванням.
- Запиши автора і назву статті чи книжки, яку конспектуєш.
- Виділи їх більшим шрифтом.
- Під час конспектування статті запиши, в якому журналі,
збірнику або в якій газеті її вміщено. - Складай конспект після того, як продумав план тексту.
- Записуй тільки основне: спочатку головну думку, потім (дуже
стисло ) докази і приклади. - Намагайся , щоб записи були чіткими, змістовними і
лаконічними. Для цього використовуй схеми, таблиці. - Для зручності користування конспектом, підкреслюй
найважливіші думки , навіть окремі фрази, словосполучення,
слова ; до розділів і підрозділів підбирай заголовки. - Цитуй правильно і точно, зазначай сторінку, з якої взято
цитату. - Роби помітки , які виявляють твоє ставлення до того, що
конспектуєш . Використовуй для цього свої умовні позначки , а
також подані нижче:
а) знак оклику на полях – дуже добре;
б) знак питання – здивування , незгода з автором, незрозуміння
якоїсь думки . - Вчися конспектувати відразу начисто.
ЯК ВЧИТИ ВІРШ НАПАМ’ЯТЬ
- Уважно двічі – тричі прочитай увесь вірш.
- Обміркуй зміст твору, умовно розділи його на смислові частини.
- У кожній такій частині правильно визнач інтонацію, з якою
будеш читати , розстав логічні наголоси, визнач паузи та темп
читання. - Навчися читати вголос, дотримуючись цих вимог, спочатку
кожну частину, а відтак увесь вірш. - Тепер без допомоги підручника спробуй пригадати вірш,
повтори кожну частину по пам’яті. - Візьми книжку. Читаючи напам’ять, перевіряй, чи правильно
запам’ятав текст. - Відклади підручник, двічі чи тричі продекламуй увесь вірш.
- Запам’ятай: знання тексту вірша треба довести до автоматизму.
Це дасть змогу зосередитися на виразності читання. - Перед уроком уявно продекламуй вірш іще раз.
Якщо ти не задоволений звучанням окремих рядків, то ще є
час усунути недоліки.
ЯК ПРАЦЮВАТИ НАД ТЕМАТИЧНИМИ ВИПИСКАМИ
- Вибрати з тексту необхідний матеріал і виписати його на
картки у вигляді цитати в такій послідовності: цитата, прізвище
та ініціали автора твору , назва твору , видавництво, рік і місце
видання, розділ книги чи том, сторінка.
Якщо з цієї сторінки беруться ще цитати , то посилання на
джерело робиться так: „ Так само”. Коли ж цитата береться з
іншої сторінки книжки , то пишеться : „ Там само” й вказується
сторінка. - Чужі слова потрібно наводити з абсолютною точністю, не
вириваючи їх з контексту. - Якщо під час цитування доводиться робити пропуск окремих
слів , то в цитаті замість пропущених слів ставиться три
крапки ( …). - Цитати у вигляді самостійного речення оформляються за
правилами пунктуації при прямій мові. - Якщо цитата є складовою частиною думки того, хто пише,
то вона береться в лапки і пишеться з малої букви. - На полях перед цитатою або у верхній частині доцільно
давати її короткий заголовок, тобто одним чи декількома
словами передати основний зміст цитованого тексту.
ЯК ПРАЦЮВАТИ З КНИГОЮ
- Для ознайомлення в загальних рисах зі змістом книги
необхідно:
а) прочитати титульну сторінку – прізвище автора, заголовок, рік
видання;
б) прочитати анотацію (коротку інформацію про цю книгу),
вміщену на зворотному боці титульної сторінки;
в) уважно ознайомитися зі змістом , вміщеним або в кінці книги,
або після титульної сторінки;
г) прочитати передмову або вступ. - Під час читання звернути увагу на:
а) назви окремих розділів, частин, параграфів і т.ін.;
б) вдумливо ставитись до слів і словосполучень, виділених різними
шрифтами (розрядкою, курсивом, пів жирним та ін. );
в) з’ясувати значення незрозумілих слів за допомогою словників
та енциклопедій;
г) звернути увагу на посилання (позначаються зірочкою або
цифрою) і зразу ж уважно прочитати пояснення (внизу
сторінки). - Для засвоєння змісту прочитаного необхідно:
а) поділити прочитаний матеріал на частини, виділити в них
найголовніше;
б) скласти план (простий, складний), тематичні виписки, тези або конспект.
ЯК ЧИТАТИ НАУКОВО-ПІЗНАВАЛЬНУ ЛІТЕРАТУРУ
- Необхідно уважно проглянути книгу (починати слід з титульного аркушу, ознайомитися зі змістом книги, зрозуміти, з яких розділів вона складається, в якій послідовності розташовується матеріал, які є ілюстрації.
- Слід уважно прочитати анотацію, передмову, вступ, післямову, висновки; це допоможе краще зрозуміти зміст, призначення і мету книжки, отримати пораду, як треба читати книгу.
- Ознайомитися безпосередньо з основним текстом.
- Читати треба досить уважно, вдумливо, по частинах.
- Необхідно робити виписки, записи незрозумілих слів.
- Після кожного розділу необхідно спитати себе, чи все зрозуміло, що треба перечитати ще раз.
- Записати всі відповіді про прочитану книжку в “Читацький щоденник”.
- Ви помітили, діти, що читання наукової і науково-пізнавальної літератури – це найкраща “розумова гімнастика”. І тому, хто добросовісно її виконує, вона приносить справжню насолоду. І тоді найскладніші книжки стають захопливими і доступними.
ПРАВИЛА КОРИСТУВАННЯ БІБЛІОТЕКОЮ
- Вибрані для читання книжки можна тримати вдома не більше 10 днів, тому що їх хочуть прочитати ще багато твоїх товаришів.
- Якщо в тебе змінилась адреса – повідом бібліотекаря. А якщо ти від`їжджаєш з села зовсім, то обов`язково поверни всі бібліотечні книжки.
- Тому, з ким трапилася біда, – випадково загубилася бібліотечна
книжка -, потрібно прийти до бібліотеки і розказати про це. Бібліотекар завжди допоможе тобі. Підкаже, яку книжку можна принести замість загубленої. - А почитати журнали або книги, які є в бібліотеці в одному примірнику, можна лише в читальному залі.