Міжнародні порівняльні дослідження стали невід’ємною частиною системи оцінювання якості освіти у багатьох країнах світу. Вони дозволяють об’єктивно оцінити стан освіти в державі, сформулювати пріоритетні напрямки і визначити фактори вдосконалення галузі.
Дослідження PISA (Programme for International Student Assessment, офіційний веб-сайт програми www.oecd.org/pisa) проводиться кожні три роки. У ньому беруть участь 15-річні з більш як 70 країн світу.
У межах Програми підлітки проходять тестування з математики, природничих наук і читання, а також відповідають на запитання під час анкетувань. Варто зазначити, що дослідження не перевіряє знань програмового матеріалу, натомість його завданням є визначити в учнів окремих країн здатність до використання знань і умінь з математики та природничих наук у життєвих ситуаціях, а також, яким рівнем читацької грамотності вони володіють.
Основною метою таких досліджень як PISA не є змагання між державами. Країни-учасниці відрізняються за соціально-економічним становищем, мають свої культурні, національні особливості, специфіку підходів до формування змісту освіти і вибору способів навчальної взаємодії тощо. Порівняльний характер дослідження визначається в першу чергу можливістю проаналізувати результати країни у різних циклах дослідження, визначати тенденції в освітній галузі конкретної країни.
Участь в PISA-2018 дозволить громадянам України, зокрема, спеціалістам у галузі освіти, об’єктивно оцінити стан середньої освіти в країні, усвідомити значущість поступових перетворень у цій сфері, політикам – приймати обґрунтовані рішення про необхідність змін.
Уряд доручив Міністерству освіти і науки України забезпечити участь України у міжнародному дослідженні якості освіти PISA-2018 та визначив відповідальним за його проведення Український центр оцінювання якості освіти. (Розпорядження Кабінету Міністрів України від 4 лютого 2016 р. № 72-р «Деякі питання участі України у міжнародному дослідженні якості освіти PISA-2018»).
Перші результати тестування українських учнів будуть доступні у 2018 році.
КОНЦЕПЦІЯ «НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА» – ІДЕОЛОГІЯ РЕФОРМИ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Концепція «Нової української школи» – ідеологія реформи середньої освіти, що почне діяти в 2018 році. Концепцію презентувала Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич під час педагогічної конференції «Про підсумки розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти у 2015/2016 навчальному році та завдання на 2016/2017 навчальний рік».
З текстом Концепції «Нова українська школа» можна ознайомитись запосиланням.
«Наше завдання – кожній дитині дати доступ до якісної освіти. Успіх України в тому, щоб побудувати суспільство освіченого загалу, бо кожна дитина незалежно від її здібностей має право на успіх у житті, максимальне розкриття власних здібностей, яке може запропонувати якісна освіта», – підкреслила Лілія Гриневич. Вона зазначила, що РЕФОРМА ОРІЄНТОВАНА на те, щоб зробити ВИПУСКНИКА конкурентоспроможним у ХХІ столітті – випустити зі школи всебічно розвинену, здатну до критичного мислення цілісну особистість, патріота з активною позицією, новатора, здатного змінювати навколишній світ і вчитися впродовж життя.
ФОРМУЛА «Нової української школи» складається з 8-ми базових компонентів:
Нового змісту освіти, заснованого на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.
Педагогіки, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.
Умотивованого учителя, який має свободу творчості й розвивається професійно.
Орієнтації на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.
Наскрізного процесу виховання, який формує цінності.
Нової структури школи, яка дозволяє добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя.
Децентралізації та ефективного управління, що надасть школі реальну автономію.
Справедливого розподілу публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти.
ВИХОВНИЙ ПРОЦЕС буде невід’ємною складовою усього освітнього процесу і орієнтуватиметься на загальнолюдські цінності. Виховання не буде винесено в окремі «заняття з моралі». Формування характеру можливе лише через наскрізний досвід. Усе життя Нової школибуде організовано за МОДЕЛЛЮ поваги до прав людини та демократії.
«Обговорення Концепції»
Представлений варіант Концепції не є остаточним, кожен може приєднатися до обговорення та надіслати свою думку щодо Концепції за адресою novashkola@mon.gov.ua. У темі листа вказуйте «Обговорення Концепції», в листі вказуйте назву розділу, абзац і номер сторінки, яких стосуються ваші думки.
«Формування професійної компетентності педагогічних працівників школи в умовах впровадження нових Державних стандартів початкової, базової та середньої школи."
завдання методичної роботи
Øпоглиблення змісту загальноосвітньої підготовки учнів з окремих предметів навчального плану шляхом організації роботи факультативів, гуртків, спецкурсів;
Øпідвищення якості знань учнів з базових предметів навчального плану;
Øстворення наукового товариства учнів, залучення обдарованих дітей до науково-дослідницької діяльності;
Øпідвищення теоретичної, науково-методичної та професійної підготовки педагогічних працівників шляхом організації роботи школипрофесійної адаптації молодого учителя, ШМО учителів-предметників, творчих груп, проведення методичних тижнів, декад;
Øпідвищення рівня профілактично-консультативної роботи серед учнівського колективу, батьківської громади, створення умов для реалізації відповідних програм щодо розвитку особистості учня, враховуючи соціальний запит та особист узацікавленість учнів, батьків, педагогів;
Øудосконалення роботи органів учнівського самоврядування, широке залученняйого до вирішення питань організації навчально-виховногопроцесу, життєдіяльност інавчального закладу;
Øзабезпечення роботи практичних семінарів з актуальних питань навчання і виховання школярів;
Øпродовження роботи щодо забезпечення охорони та зміцнення здоров’я учнів;
Øпідвищення іміджу навчального закладу;
Øпідвищення рівня позаурочної роботи з навчальних предметів;
Øпоширення передового педагогічного досвіду працівників