Виступ на педраді на тему: «Рекомендації щодо адаптації п‘ятикласників до навчання у середній школі»
З метою оптимальної адаптації учнів до середньої школи та в роботі з саморозвитку дитини учителям - предметникам слід більше уваги приділяти особистісному спілкуванню з учнями ( без врахування їх успіхів в навчальній діяльності з даного предмета: якомога частіше говорити з учнями, важливо, щоб бесіди не стосувались певного вчинку дитини, а були пов’язані з її інтересами, життям, здоров’ям, друзями).
Обов’язково включати в навчання елементи гри!!!
В контактах з дітьми бути чесними, відвертими.
В роботі з класом значну увагу приділяти становленню класного активу; формуванню позитивних моральних цінностей авторитетних членів групи.
В організації навчально-виховної діяльності враховувати вади здоров’я: знижений зір, сколіоз.
Слід звернути увагу на:
? таких учнів у яких виражена тенденція до збудливості, коли усім керують емоції. Тому і підхід особливий: уникати гострих кутів, щоб не ускладнювати відносин і гальмувати збудливість. Потрібно розмовляти з ними спокійним тоном, не підвищувати голосу і ніколи не вирішувати проблему, коли учень збуджений.
- на дітей, у яких переважають гальмівні процеси. Бажано не вимагати від них термінового виконання роботи - адже їх активність зростає поступово, не вимагати швидкої зміни невдалих формулювань під час усних відповідей – їм потрібен час для обдумування і виправлення помилки.
- на дітей, у яких підвищений егоцентризм ( тобто Я – в центрі) - не варто хвалити таких учнів без потреби. Позитивну оцінку зі сторони дорослих вони повинні отримати лише тоді, якщо дійсно її заслуговують.
- учнів, у яких висока емотивність (чутливість, вразливість); їх легко скривдити, довести до плачу. Вони довго переживають образу. Тому в поводженні з ними не скупіться на ласку, усмішки.
Період навчання у середній школі сензетивний для формування мотивів навчання: “Для життя вчимося, а не для школи”, “Яким я стану - залежить тільки від мене!”, “Я дорослішаю - і це накладає на мене велику відповідальність за те, що відбувається навколо мене”. Формувати ці мотиви, значущі цінності можливо тільки за умови власного позитивного прикладу.
Пам’ятайте: ”Якщо дитину підтримують, вона вчиться впевненості в собі”.
Саме зараз п’ятикласникам потрібна пильна увага. Увага - це так просто, і так необхідно:
- Контакт очей – дивіться на дитину з любов’ю і впевненістю
- Ласкавий дотик – частіше доторкайтесь до дитини, просто кладіть руку на руку чи плече, потискуйте руки
- Пильна увага – умійте слухати дитину, а не тільки чути!
Практичний психолог В’юнник О.А.